KOMUNIKACJA KONKRETNA - KRÓLOWA KOMPETENCJI
zdjęcie_pixabay.com
KOMUNIKACJA KONKRETNA CZYLI KRÓLOWA KOMPETENCJI (4K)
Na hasło "Komunikacja konkretna - królowa kompetencji - 4K", wpadłam kilkanaście lat temu. Od tamtego czasu, podejście to stosuję codziennie w relacjach prywatnych i zawodowych. Kto mnie zna to wie:) Świadomie i podświadomie zachęcam osoby w moim otoczeniu do takiej właśnie komunikacji, ona upraszcza życie, pomaga szybciej i łatwiej osiągać cele, uczy szacunku do rozmówcy i postawy proaktywnej. Szczególnie przydaje się w trudniejszych sytuacjach, jak np. rozmowy okresowe, udzielanie informacji zwrotnej, ale o tym napiszę więcej pod koniec tego artykułu.
Na czym polega komunikacja konkretna?
Jak wspomniałam to podejście, które pomaga skuteczniej osiągać cele, ale i pomaga budować relacje zapobiegając nieporozumieniom. Wymyśliłam je kilka lat temu poszukując odpowiedzi na pytanie: jakie zasady używamy najczęściej w biznesie, aby szybciej osiągać to na czym nam zależy. Dodatkowo kiedy zaczniemy komunikować się konkretnie, nasi partnerzy biznesowi docenią to, choć czasem, na początku nieświadomie. Docenią ponieważ taka komunikacja z naszej strony wymusi na nich i na każdej zaangażowanej w rozmowę osobie, także komunikację konkretniejsza, czego efektem będzie szybsze realizowanie wspólnych celów.To podejście przydaje się nie tylko do bezpośrednich konwersacji ale i w mailingu. Można wykorzystać je także w życiu prywatnym:)
To połączenie 4 podejść:
1. Filozofii Alberta Einsteina2. Filozofii Profesora Jana Miodka
3. Techniki SMART (SMART_ER)
4. Techniki zadawania pytań otwartych "Q BANK"
Odkąd poznałam technikę komunikacji STAR, coraz częściej, powyższy czwarty punkt "Q BANK", zastępuję właśnie techniką STAR... Zachęcam, aby o niej poczytać i zapraszam na moje szkolenia, bo prawdopodobnie mówię o niej przy okazji różnych tematów...ponieważ, tak jak technika SMART, ma wszechstronne zastosowanie.
Osoba, która zrozumie to podejście i zacznie stosować je na co dzień, bardzo ułatwi sobie życie, czyli np. szybciej będzie osiągała swoje cele oraz poprawi swój wizerunek.
Osoby, które komunikują się konkretnie, podświadomie i świadomie wybierają do swojego grona partnerów biznesowych, zwłaszcza w kluczowych projektach, którzy komunikują się analogicznie.
Często szkolę ze sztuki komunikacji i większość uczestników ma duży potencjał, aby komunikować się skuteczniej, czyli konkretnie(j). Poprzednie zadanie jest przykładem niekonkretnej komunikacji. KK powinna brzmieć tak: Raz w miesiącu szkolę ze sztuki komunikacji, 90% uczestników mogłoby komunikować się skuteczniej, wprowadzając przynajmniej jedną wskazówkę z tego artykułu. Tak jak i w innych obszarach, praktyka czyni mistrza. Zachęcam więc do ćwiczeń:
1. Albert Einstein powiedział:
Przeanalizuj kilka ostatnich maili jakie napisałeś i zastanów się, czy możesz coś zmienić, aby je uprościć? Sprawdź np. czy zachowujesz chronologie zdarzeń, czy się nie powtarzasz, czy używasz języka faktów, czy precyzujesz kto dokładnie i kiedy ma co zrobić.
2. Profesor Jan Miodek wielokrotnie powtarza, aby:
Posłuchaj siebie samego, kiedy mówisz do innych. Czy używasz słów, np.: jak gdyby, tak jakby, co nie, autentyczne fakty. Czy często poprzedzasz zadanie pytania zdaniem: zapytam Cię teraz, chcę Cię zapytać, odpowiedz mi na pytanie. Zwłaszcza te zwroty szczególnie irytują innych, zwłaszcza klientów, ponieważ czują się przepytywani. Jeżeli nadużywasz słów i zdań tego typu, postaraj się zapanować nad tym o mówisz i zmniejszyć ich ilość, a następnie wyeliminować. W tym ćwiczeniu pomocne będzie wolniejsze mówienie i postawa proaktywna: najpierw pomyśl, potem zrób – powiedz.
3. Technika SMART pomaga wybrać informacje, które powinny się pojawić w przekazie, aby był kompletny i motywował słuchacza, aby ten zrobił to, na czym nam zależy. Czyli SMART'a możemy zaliczyć do technik perswazyjnych w komunikacji.
S – SPECYFICZNY – Było by idealnie abyśmy mogli wypowiadać się na tematy na których się znamy i abyśmy starali się przekonywać innych do tego do czego najpierw my sami jesteśmy przekonani.
M – MIERZALNY – Jak będziesz chciał sprawdzić czy i na ile udało Ci się osiągnąć to do czego swoją wypowiedzią przekonywałeś innych? Jak zamierzasz zmierzyć efektywność twoich działań i działań osób realizujących z Tobą projekt?
A – AMBITNY – Będziemy bardziej zmotywowani do działania, jeżeli zadanie będzie ambitne. Możemy zadać sobie pytanie: co mogę zrobić abym był bardziej zmotywowany do zajęcia się tą sprawą?
R – REALNY – Czy to, do czego chcesz przekonać innych jest realne? Jeżeli TAK to przejdź do kolejnej litery. Jeżeli NIE to albo zmień cel, albo zastanów się co powinieneś zrobić, co trzeba zmienić aby urealnić cel.
T – TERMINOWY – Przekonując do zrobienia czegoś zaproponuj precyzyjny „deathline”, „bufory czasu”, terminy wykonania poszczególnych etapów projektów przez konkretne osoby, konkretne terminy raportowania postępów oraz ewentualnych trudności.
Osoba, która zrozumie to podejście i zacznie stosować je na co dzień, bardzo ułatwi sobie życie, czyli np. szybciej będzie osiągała swoje cele oraz poprawi swój wizerunek.
Gdzie jest haczyk?
To podejście jest TYLKO DLA OSÓB AMBITNYCH. Uwaga, jak będziesz komunikować się konkretnie, zaczniesz irytować osoby, które mają skrajnie odwrotne podejdzie do rozmów i biznesu.Jaki jest efekt uboczny?
Kiedy ty będziesz używał K.K. osoby z twojego otoczenia, w życiu zawodowy i prywatnym, czy chcą czy nie, także zaczną komunikować się, przynajmniej NIECO konkretniej. To NIECO może być na wagę złotą, bo ZAOSZCZĘDZA CZAS im, tobie i innym zaangażowanym w sprawę!!!Osoby, które komunikują się konkretnie, podświadomie i świadomie wybierają do swojego grona partnerów biznesowych, zwłaszcza w kluczowych projektach, którzy komunikują się analogicznie.
Często szkolę ze sztuki komunikacji i większość uczestników ma duży potencjał, aby komunikować się skuteczniej, czyli konkretnie(j). Poprzednie zadanie jest przykładem niekonkretnej komunikacji. KK powinna brzmieć tak: Raz w miesiącu szkolę ze sztuki komunikacji, 90% uczestników mogłoby komunikować się skuteczniej, wprowadzając przynajmniej jedną wskazówkę z tego artykułu. Tak jak i w innych obszarach, praktyka czyni mistrza. Zachęcam więc do ćwiczeń:
1. Albert Einstein powiedział:
Rzeczy (sprawy) należy upraszczać
tak bardzo jak to możliwe,
ale nie za bardzo.
Przeanalizuj kilka ostatnich maili jakie napisałeś i zastanów się, czy możesz coś zmienić, aby je uprościć? Sprawdź np. czy zachowujesz chronologie zdarzeń, czy się nie powtarzasz, czy używasz języka faktów, czy precyzujesz kto dokładnie i kiedy ma co zrobić.
2. Profesor Jan Miodek wielokrotnie powtarza, aby:
Nie używać zdań i słów, które nic nie znaczą,lub nic nie wnoszą do wypowiedzi.
Posłuchaj siebie samego, kiedy mówisz do innych. Czy używasz słów, np.: jak gdyby, tak jakby, co nie, autentyczne fakty. Czy często poprzedzasz zadanie pytania zdaniem: zapytam Cię teraz, chcę Cię zapytać, odpowiedz mi na pytanie. Zwłaszcza te zwroty szczególnie irytują innych, zwłaszcza klientów, ponieważ czują się przepytywani. Jeżeli nadużywasz słów i zdań tego typu, postaraj się zapanować nad tym o mówisz i zmniejszyć ich ilość, a następnie wyeliminować. W tym ćwiczeniu pomocne będzie wolniejsze mówienie i postawa proaktywna: najpierw pomyśl, potem zrób – powiedz.
3. Technika SMART pomaga wybrać informacje, które powinny się pojawić w przekazie, aby był kompletny i motywował słuchacza, aby ten zrobił to, na czym nam zależy. Czyli SMART'a możemy zaliczyć do technik perswazyjnych w komunikacji.
S – SPECYFICZNY – Było by idealnie abyśmy mogli wypowiadać się na tematy na których się znamy i abyśmy starali się przekonywać innych do tego do czego najpierw my sami jesteśmy przekonani.
M – MIERZALNY – Jak będziesz chciał sprawdzić czy i na ile udało Ci się osiągnąć to do czego swoją wypowiedzią przekonywałeś innych? Jak zamierzasz zmierzyć efektywność twoich działań i działań osób realizujących z Tobą projekt?
A – AMBITNY – Będziemy bardziej zmotywowani do działania, jeżeli zadanie będzie ambitne. Możemy zadać sobie pytanie: co mogę zrobić abym był bardziej zmotywowany do zajęcia się tą sprawą?
R – REALNY – Czy to, do czego chcesz przekonać innych jest realne? Jeżeli TAK to przejdź do kolejnej litery. Jeżeli NIE to albo zmień cel, albo zastanów się co powinieneś zrobić, co trzeba zmienić aby urealnić cel.
T – TERMINOWY – Przekonując do zrobienia czegoś zaproponuj precyzyjny „deathline”, „bufory czasu”, terminy wykonania poszczególnych etapów projektów przez konkretne osoby, konkretne terminy raportowania postępów oraz ewentualnych trudności.
Serdecznie zachęcam, aby pogłębić wiedzę na temat rozbudowanej wersji SMART, czyli SMART_ER.
4. Techniki zadawania pytań otwartych służy zebraniu wszystkich niezbędnych dla realizacji zadania informacji. Pytania mogą zaczynać się od słów: kto, co, kiedy, jak, gdzie, z kim, w jakim celu,…
Są 4 przestrzenie czasowe, o które warto spytać:
P - PRZESZŁOŚĆ – Co zostało już zrobione, sprawdzone (w tej sprawie)
T- TERAŹNIEJSZOŚĆ – Jak aktualnie wygląda sytuacja? Na czym polega wyzwanie. Jaki jest cel tego zadania?
PB - PRZYSZŁOŚĆ BLIŻSZA - Co należy zrobić w kolejnych krokach
PD - PRZYSZŁOŚĆ DALSZA – Na jaki efekt końcowy liczymy? Co nam da realizacja tego zadania?
Przydatne jest także zadanie pytania o IMPLIKACJE np.: Jakie będą konsekwencje nie zajęcia się tą sprawą? Co może pójść nie tak? Jakie możemy napotkać trudności? Te pytania powinny pojawić się w trakcie planowania działań, czyli po pytaniach P i T, a przed lub w trakcie PB.
Zarówno Komunikacja Konkretna jak i technika zadawania pytań otwartych to przemyślana strategia pomagająca na tym, aby w jak najkrótszym czasie, jak najbardziej kompleksowo omówić dany temat.
4. Techniki zadawania pytań otwartych służy zebraniu wszystkich niezbędnych dla realizacji zadania informacji. Pytania mogą zaczynać się od słów: kto, co, kiedy, jak, gdzie, z kim, w jakim celu,…
Są 4 przestrzenie czasowe, o które warto spytać:
P - PRZESZŁOŚĆ – Co zostało już zrobione, sprawdzone (w tej sprawie)
T- TERAŹNIEJSZOŚĆ – Jak aktualnie wygląda sytuacja? Na czym polega wyzwanie. Jaki jest cel tego zadania?
PB - PRZYSZŁOŚĆ BLIŻSZA - Co należy zrobić w kolejnych krokach
PD - PRZYSZŁOŚĆ DALSZA – Na jaki efekt końcowy liczymy? Co nam da realizacja tego zadania?
Przydatne jest także zadanie pytania o IMPLIKACJE np.: Jakie będą konsekwencje nie zajęcia się tą sprawą? Co może pójść nie tak? Jakie możemy napotkać trudności? Te pytania powinny pojawić się w trakcie planowania działań, czyli po pytaniach P i T, a przed lub w trakcie PB.
Zarówno Komunikacja Konkretna jak i technika zadawania pytań otwartych to przemyślana strategia pomagająca na tym, aby w jak najkrótszym czasie, jak najbardziej kompleksowo omówić dany temat.
Rzadko masz okazję, aby posłuchać siebie, zatem proponuję Ci takie ćwiczenie:Zwłaszcza w erze multitaskingu i powodzi maili
takie podejście pomoże nam
(współ)pracować skuteczniej i z mniejszym stresem.
- Sprawdź, jak piszesz maile (przeanalizuj je, sprawdź, jak możesz je uprościć?)
- Oglądnij nagrane Twoje wystąpienie publiczne (j.w.)
- Poproś eksperta komunikacji, aby przysłuchał się, jak rozmawiasz z innymi i poproś o informację zwrotną, a najlepiej o PROBIZ
Przy okazji serdecznie zapraszam na szkolenie z PROBIZ, czyli z Proaktywnej i budującej informacji zwrotnej. O tym i pozostałych szkoleniach, w których poruszam zagadnienia z obszaru "Komunikacji Konkretnej" możesz przeczytać TUTAJ.
I zastanów się jak możesz zastosować wskazówki z tego artykułu w praktyce, w twoich codziennych aktywnościach zawodowych.
Komunikacja to także narracja. Polecam artykuł:
Pełna oferta aktywności szkoleniowo-coachingowych, które prowadzę znajduje się TUTAJ
Aktualne tematy i terminy znajdziesz na moim FACEBOOKu
A może zainteresuje Cię...Akademia Profesjonalnego Handlowca :) To mój konik:)!
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do kontaktu:)
2016 / update 2024
Komentarze
Prześlij komentarz