8 KLUCZOWYCH KOMPETENCJI W 8 GODZINACH PRACY


foto_pixabay

8 KLUCZOWYCH KOMPETENCJI W 8 GODZINACH PRACY


Co potrzebujesz wiedzieć i potrafić zrobić
- aby pracowało Ci się efektywniej i przyjemniej?
- aby innym współpracowało się z Tobą efektywniej i przyjemniej?


Skuteczniej zarządzać stresem? Jasne. To będzie pozytywny efekt uboczny, kiedy udoskonalisz swoje umiejętności w 8 kluczowych kompetencjach - ich listę znajdziesz w dalszej części tego artykułu.

Przeanalizuj swój dzień, tydzień, miesiąc pracy i odpowiedz sobie na pytania:

1. Jakie aktywności powtarzają się najczęściej?
2. Jakich umiejętności potrzebuję najbardziej?
3. W jaki sposób mogę poznać najskuteczniejsze wskazówki do ich nauki?
4. Gdzie i jak mogę je bezpiecznie przećwiczyć, sprawdzić?
5. Jak je wdrożyć do codziennej pracy?
6. Jak nauczyć ich innych?

Gdybyśmy pracowali coachingowo, to zapytałabym Cię przede wszystkim:
7. Czy robisz to co chcesz robić?
8. Czego jeszcze potrzebujesz, aby (współ)pracowało Ci się przyjemniej i skuteczniej?
Te wątki szerzej poruszam w artykułach nt. coachingu czy tez Maximum Solutio

Zastanów się jak wygląda twój dzień pracy? Może podobny jest do poniżej opisanego? Sytuacje zaczerpnęłam z obserwacji kilku osób w kilku firmach podczas audytów i treningów "on the job"

9.00_Jesteś już w biurze i robisz sobie kawę:) Otwierasz OneNote i Outlook i najpierw odpisujesz na maile od szefa, lub szefa swojego szefa:). Sprawdzasz swój plan na dziś i ten tydzień i je aktualizujesz go… Czy może działasz tak jak Ala, która w tym samym czasie i z kawką na biurku, odpowiada po kolei na wszystkie maile, które wpadły jej do skrzynki i między innymi dla tego szefowej na ważne pytanie odpowiada najpóźniej z całego zespołu. Ala niestety nie używa jeszcze żadnego programu ani nie ma wypracowanego żadnego systemu zarządzania mailami, zaczyna się gubić w zadaniach, zaczyna się stresować. Wybierasz szkolenie online, które chcesz odbyć w tym miesiącu... (przy okazji polecam serdecznie szkolenia, które ja prowadzę przy współpracy z Uniwersytetem SWPS)

W przypadku Ali, przydałaby się inspiracja co i jak zmienić, np w obszarze ZARZĄDZANIA CELAMI I CZASEM W PRACY lub ZARZĄDZANIA ZMIANĄ.

10.00_Przedstawiasz swój projekt zespołowi. Jasne, że się trochę stresujesz, bo Ci zależy na efekcie. Poza tym zrobiłaś co się dało, aby być jak najlepiej przygotowana, masz nawet gotową wersję prezentacji, którą wyślesz uczestnikom po spotkaniu. Podłączasz komputer do rzutnika na sali, z której wcześniej nie korzystaliście i...sprzęt nie chce działać. Czekacie 30 minut na brygadę IT, została Ci połowa czasu na przekazanie tego co przygotowałaś. Ech, a wystarczyło wystawić "ticket" dla IT, albo, w trakcie czekania, przejść do prezentacji bez wsparcia Power Point, tylko czy byłaś gotowa na taki scenariusz?

W tym przypadku przydałaby się widza, a także materiały (jak "check list'a") z tematu (AUTO)PREZENTACJA I WYSTĄPIENIA PUBLICZNE.

11.00_Dzwoni Rafał, jest zdenerwowany, coś się nie zgadza, pilnie potrzebuje danych do raportu. Puki jest tak zdenerwowany to możecie się źle zrozumieć. Najprawdopodobniej nie złości się na Ciebie, ale złe emocje się udzielają i sprawiają, że albo coś powiemy nie tak jakbyśmy chcieli, albo źle coś zrozumiemy. Spokojnym głosem witasz go serdecznie i zaczynasz zadawać pytania, które pomagają Ci się przekonać że dobrze go rozumiesz. Przekazał Ci dużo informacji, w tym kilka poleceń, dlatego prosisz, aby podsumował na czym zależy mu najbardziej. Sprawa jest pilna i ważna, musisz mu szybko odesłać informacje, na uzupełnianie których nie będziecie mieli dodatkowego czasu, węc jeszcze podsumowujesz i sprawdzasz, czy dobrze go zrozumiałaś. Wiesz, że może go to "papugowanie" zirytować, ale jak dostanie za chwilę dokładnie te informacje, które potrzebuje, to będzie miało dla niego największe znaczenie.

Przydaje się opanować zasady OBSŁUGI KLIENTA (WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO - są analogiczne), a przede wszystkim umiejętności SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI

12.00_Podczas obiadu Rita przedstawia Ci nową koleżankę z jej działu, później Ty opowiadasz jej o nowej funkcji w OneNote, którą właśnie odkryłaś, jak z PDF zrobić Word'a:) Na drugi dzień Rita przesyła Ci informacje, które potrzebujesz, które zebrała właśnie w OneNote, ale dodała do tego krótkie nagranie ze swoim komentarzem. Zaoszczędziło Wam to sporo czasu i było przyjemnym sposobem podzielenia się nowymi pomysłami.

Wychodzenie z inicjatywą, wdrażanie nowych rozwiązań, dzielenie się nimi. Więcej i częściej tego typu zachowań i pomysłów będzie pojawiała się kiedy zapoznamy się z zagadnieniami z obszaru:
PROAKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ W PRACY.

13.00_Właśnie skończyłaś obiad. Odpisujesz na maile, oddzwaniasz, konsultujesz sprawy w innymi. Wiesz, że, czy piszesz tekst, czy rozmawiasz bezpośrednio lub telefonicznie, to powinnaś cenić czas swój i rozmówcy. Radek mówi bardzo szybko i posługuje się zwrotami, których jeszcze nie rozumiesz, np. "Zdywersyfikujmy portfel instrumentami pochodnymi...". Musisz go dobrze zrozumieć i Ty musisz być dobrze zrozumiana, bo inaczej czeka Was praca dodatkowa - czasochłonne poprawki i niepotrzebne złe emocje. Żebyś tylko nadążyła z notatkami... Później i tak wyślesz mu podsumowanie waszych ustaleń, więc jak Ci coś umknie to Ci odpisze, tak ustaliliście.

W zachowaniu profesjonalizmu i spokoju pomaga mi wiedza i umiejętności z obszaru KOMUNIKACJA MAILOWA, TELEFONICZNA I BEZPOŚREDNIA.

16.30_Zaraz wychodzisz z pracy:) Przychodzi Wojtek i mówi, że nie radzi sobie z natłokiem zadań, że ostatnio ciągle zabiera pracę do domu i przychodzi godzinę wcześniej do pracy, żeby nadrobić zaległości z poprzednich dni… Robisz mu mikro coaching, zadajesz mu kilka pytań i po kilku minutach sam wpada na pomysł jak sobie z tym poradzić. Odkrywa, że ostatnio za dużo czasu poświęca na wykonywanie zadań, które nie należą do jego obowiązków wynikających z zadań ustalonych z szefem, musi to przeanalizować i podjąć decyzję, a nie odruchowo na wszystko się godzić. Łatwo się doradza, jak problem nie dotyczy bezpośrednio nas samych. Najlepiej pomóc komuś, aby on sam zadecydował co zrobi. Oczywiście jak jest na to czas. Czasem trzeba wejść w rolę mentora i precyzyjnie poinstruować osobę co i jak ma zrobić. Potem można porozmawiać o tej sytuacji. Kiedy sprawa jest poważniejsza, najczęściej trzeba poświęcić jej więcej czasu, ale nawet wtedy należy założyć konkretnie ile czasu. I należy zadbać o właściwe warunki takiej rozmowy.

W takich sytuacjach przyda nam się umiejętność o nazwie EKSPRESOWY COACHING

Podsumowując, te 8 kluczowych kompetencji to: 

1. ZARZĄDZANIE CELAMI I CZASEM W PRACY
2. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ
3. (AUTO)PREZENTACJA I WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
4. OBSŁUGA KLIENTA WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO
5. SKUTECZNA KOMUNIKACJA (werbalna i pozawerbalna)
6. PROAKTYWNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ W PRACY
7. KOMUNIKACJA MAILOWA, TELEFONICZNA I BEZPOŚREDNIA
8. EKSPRESOWY COACHING

Skąd pomysł, że to właśnie są najbardziej potrzebne umiejętności?
Już na początku pracy dla kilku firm, międzynarodowych korporacji, ale też małych rodzinnych, byłam szkolona właśnie z tych tematów. Teraz kiedy sama szkolę inne osoby z różnych tematów, widzę, że właśnie tych 8 wyżej wymienionych umiejętności mają kluczowy wpływ na jakość naszej pracy. Są to umiejętności, które większość z nas wykorzystuje codziennie wielokrotnie. Czasem robimy to intuicyjnie, nieświadomie, niekiedy w niewłaściwy sposób, choć się staramy...

Warto choć raz zapoznać się z uniwersalnymi zasadami, przećwiczyć je w "warunkach chronionych" (np. podczas warsztatu, w domu), a następnie wprowadzić je jako codzienne nawyki do pracy, do życia.

A co z umiejętnościami twardymi? Jak np obsługa jakiegoś systemu, np SAP, czy programu np. Excel. Oczywiście są także bardzo potrzebne. Ale jaką pracę byś nie wykonywał musisz współpracować, dogadywać się z innymi osobami, prezentować im coś, czasem zadzwonić do kogoś, porozmawiać przez telefon, wymyślić z kimś jakieś rozwiązanie... Możesz być wybitny w tym co robisz, ale jeżeli nie będziesz potrafił dogadać się z innymi mogą pojawić się ograniczenia w twojej dalszej karierze i rozwoju zawodowym. W tym celu potrzebujesz doskonalić się w umiejętnościach z obszaru kompetencji miękkich.

A co z umiejętnościami przywódczymi, Liderskimi? Są bardzo przydatne każdemu! Każdy jest Liderem swojego życia. Aby stać się Liderem potrzebujesz opanować na początku właśnie te 8 umiejętności. Jak chciałabyś skutecznie zarządzać czasem i celami podwładnych, jeżeli u siebie widzisz duże pole do udoskonalenia? Między innymi, tak jak dzieci uczą się, widząc zachowania rodziców, tak pracownicy uczą się obserwując postępowanie przełożonych. 

A co z umiejętnością radzenia sobie ze stresem? Opanowanie tych 8 umiejętności pomaga zapobiegać stresującym sytuacjom, a nawet kiedy one się pojawią, pomagają profesjonalnie z nich wybrnąć.

Więcej informacji na temat tych 8 kluczowym kompetencji przekazuję w artykułach na blogu, podczas prowadzonych szkoleń online (np. przy współpracy z Uniwersytetem SWPS) i stacjonarnych a także za pośrednictwem coachingu i Maximum Solutio.  

Pełna oferta aktywności szkoleniowo-coachingowych, które prowadzę znajduje się TUTAJ
Aktualne tematy i terminy znajdziesz na moim FACEBOOKu

A może zainteresuje Cię...Akademia Profesjonalnego Handlowca :) To mój konik:)!

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do kontaktu:)

PEŁNA OFERTA WSPÓŁPRACY

SZKOLENIA PRZY WSPÓŁPRACY Z UNIWERSYTETEM SWPS

EXPRESOWY COACHING - MAXIMUM SOLUTIO


Komentarze

Na czym polegają sesje „Maximum Solutio”? I jak (współ)pracujemy?

"Koło życia" w 10 krokach - ćwiczenie coachingowe

Na czym polegają sesje „Maximum Solutio”? I jak (współ)pracujemy?

Co łączy, a co różni coaching (Maximum Solutio) i terapię, np. Ericksonowską?