2 NAJWAŻNIEJSZE POWODY ZMIANY PRACY W PRYZMACIE 2 BADAŃ
2 LUB 3:) NAJWAŻNIEJSZE POWODY ZMIANY PRACY W PRYZMACIE 2 BADAŃ
3.01.2017 napisałam na LinkedIn artykuł „Kompendium wiedzy w pigułce na temat motywacji w biznesie”, czyli o tym, co motywuje nas do pracy. Artykuł ten napisałam zbierając informacje potrzebne do seminarium, które poprowadziłam wraz z Jackiem Rozenkiem podczas Capital Market Forum, przy współpracy z INWESTORZY.TV, a informacje zaczerpnęłam m.in. z badania Randstad Award 2016. W TOP 10 najważniejszych oczekiwań ze strony pracowników, oprócz wynagrodzenia i świadczeń pracowniczych znajdowały się m.in:
1. Przyjazna atmosfera pracy
2. Możliwość rozwoju kariery
Zastanawiając się jakie są najważniejsze lub najczęstsze powody zmiany pracy, można by wykorzystać powyższe wyniki i krótko stwierdzić, że brak w/w motywatorów. A co kolejne, najnowsze badania wnoszą do tych rozważań?
Z raportu McKinsey Global Institute wynika, że najprawdopodobniej do 2030 roku 15 % pracowników na świecie zmieni swoją pracę.
Trzy najistotniejsze powody to najprawdopodobniej:
1. Postęp technologiczny i digitalizacja biznesu.
2. Globalizacja i rozwój centów usług wspólnych (CUW).
3. Rozwój niezależnych ekspertów pracujących dla różnych zleceniodawców, ekspertów realizujących konkretne projekty przy współpracy z innymi ekspertami .
Mając na uwadze podpunkt nr 3 skupiłabym się, aby stać się ekspertem w swojej dziedzinie, doskonale znającym język angielski i sposoby ucyfrowienia oferowanych rozwiązań. Takie podejście pozwoli nam być "trendy" kandydatem na rynku polskim i międzynarodowym.
Wracając do tematu artykułu, jednym z najważniejszych powodów zmiany pracy będzie rozwój technologii.
Kiedy moja mama miała 30 lat, pracowała w firmie archiwizującej dokumentacje, gdzie była zatrudniona osoba na stanowisku „konserwator aparatów telefonicznych”, osoba ta przez 8 godzin (poza 6-oma godzinami kiedy piła kawę, paliła papierosy, była u fryzjera, robiła zakupy na pobliskim placu, płaciła rachunki na poczcie, wypożyczała książkę z biblioteki,…) czyściła szmatką aparaty telefoniczne. Dziś, kiedy tradycyjne aparaty telefoniczne zostały całkowicie wyparte ze świata biznesu (no może poza aukcjami mającymi na celu inwestowanie w zabytki), zniknął też zawód „konserwator aparatów telefonicznych”. A nawet gdyby istniał podobny zawód, najprawdopodobniej nazywałby się inaczej, np. ”Healthy work environment specialist”, a praca takiej osoby najprawdopodobniej byłaby multitaskingowym, „smart’nym” projektem zorientowanym na efekt, a nie czas jego realizacji.
Kolejne doniesienia, które przyciągnęły ostatnio moją uwagę to wyniki raportu firmy Ernst & Young, z którego możemy się dowiedzieć, że:
Polski rynek pracy jest w najlepszym stanie od 1989 roku, a mimo to aż dwie trzecie Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy.
A co daje szczęście? Z „Geografii szczęścia”, książki dziennikarza i podróżnika Erica Wernera, wynika, że spędzanie czasu z innymi osobami, bycie tu i teraz (uważność), poczucie, że się rozwijamy, że coś tworzymy, że jesteśmy szanowani.
Prawdopodobnie to, że pracownik nie czuje się szczęśliwy w swojej pracy, było, jest i będzie impulsem do zmiany pracy.
Kluczem do szczęścia w pracy może być wzajemne okazywanie sobie szacunku.
Niestety wielu pracowników i ich przełożonych nie chce lub nie potrafi, bo na pewno może wypracować rozwiązania zwiększające poziom odczuwanego szczęścia z pracy. Punktem wyjścia może być praca nad sobą. Przykład idzie od nas samych, od każdej jednej osoby, a małe zmiany pomnożone przez ilość osób lub czas, potrafią wywoływać duże zmiany.
Optymistyczne jest to, że coraz więcej firm w swoim credo transparentnie deklaruje szacunek jako podstawową i nadrzędną wartość organizacji. Te firmy, które od zawsze kierowały się tą wartością, pomimo tego, że np. mniej płacą swoim pracownikom niż konkurencja, mają mniejszą rotację, bardziej szczęśliwą załogę i bardziej oddaną sprawą firmy.
Może przez weekend lub podczas urlopu warto przemyśleć kilka kwestii? Znajomy twierdzi, że w życiu nie chodzi o to, aby być wypoczętym, ale żeby dobrze się bawić:) Więc pomimo statusu dziadka i zawodu poważanego chirurga, m.in. lata na dyskoteki na Ibizę i jest DJ'em. A o co chodzi w pracy? Na czym zależy Tobie w pracy? Może niektórzy zgadzają się, aby nie być szczęśliwymi w pracy, a praca zaspakaja ich inne potrzeby. Pytanie, czy tego chcą świadomie? Wiele osób bierze udział w pogoni za pieniądzem, a nie za szczęściem. Często podczas szkoleń z motywacji w biznesie lub np. proaktywności słyszę komentarze, że ktoś jest niezmotywowany do pracy bo za mało zarabia. Często są to młodzi ludzie, przed 30-stką, jeszcze bez zobowiązań typu dzieciaki czy kredyt, zarabiają około 5 tysięcy na rękę a czasem znacznie więcej. Warto, aby takie osoby nauczyły się zarządzać finansami i rozumieć co to jest niezależność finansowa, aktywa czy przychód pasywny. Bo jeżeli już wówczas wydają więcej niż zarabiają, to nie wróży dobrze im i ich przyszłym dzieciom. Jeszcze inne osoby, choć to czasem to te same, co właśnie wspomniane, są tak zmęczeni, że wieczorem, albo podczas urlopu nie mają siły, aby przemyśleć i zaplanować zmiany dobre dla nich i ich rodzin, a nie koniecznie tylko dla firmy. Ostatnio usłyszałam fajne zdanie:
„Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia.”
Przypomina mi to motto, którym kieruję się w życiu zawodowym i prywatnym:
„Nie rezygnuj z tego na czym zależy ci najbardziej,
aby dostać to co chcesz już”.
Ważne, abyś wiedział na czym Ci zależy. Np. chcę być szczęśliwa w pracy. Później należy opracować plan (Jak chcę to osiągnąć? Czego i kogo do tego potrzebuję? – może postęp technologiczny może Ci w tym pomóc? Ale jak? Przeprowadź własne poszukiwani, badania, ankiety. Następnie trzeba realizować plan, małymi krokami wdrażać go w codzienne życie, uczyć siebie i innych nowych nawyków. Wówczas będziesz w procesie zmiany, a zmianą trzeba mądrze zarządzać, zwłaszcza emocjami. Na temat zmiany pisałam w artykule "4 SPOSOBY NA DOKONANIE SKUTECZNEJ I POZYTYWNEJ ZMIANY w twoim życiu zawodowym i prywatnym."
Nasi dziadkowie całe życie pracowali na jednym stanowisku, nasi rodzice zmieniali pracę 2-3 krotnie, aktualnie obserwuje się trend zmiany pracy co 3-4 lata. I choć Heraklit z Efezu, ponad 500 lat p.n.e. powiedział, że:
"Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana."
Jest coś, co pozostaje fundamentalne, to bezcenna i ponadczasowa umiejętność skutecznej komunikacji.
Aby coś razem stworzyć, jakiś produkt, kilka, kilkadziesiąt osób musi potrafić się dogadać ze sobą, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, które na pewno się pojawią, bo korekta to naturalna faza rozwoju rynku. Kiedy firma będzie chciała coś sprzedać, będzie musiała porozumieć się z klientem. Zatem, od zarania dziejów, umiejętność skutecznego komunikowania się jest bezcenną sztuką, choć w dzisiejszych czasach to bardziej rzemiosło komunikacji, często ubrane w sandały galopująco ewoluujących apek.
Jeżeli zależy nam na zmniejszeniu rotacji pracowników w firmie, ale także poprawie kondycji biznesowej firmy, w czasach intensywnych zmian, zwłaszcza w obszarze technologicznym, jednym ze sposobów i prawdopodobnie najważniejszym, jest poprawa efektywności komunikacji z klientem wewnętrznym i zewnętrznym w celu poprawy poziomu odczuwanego szczęścia obu stron biznesu.
Z życzeniami szczęścia na drodze zmiany wywołanej m.in. postępem technologicznym,
2017
A co daje szczęście? Z „Geografii szczęścia”, książki dziennikarza i podróżnika Erica Wernera, wynika, że spędzanie czasu z innymi osobami, bycie tu i teraz (uważność), poczucie, że się rozwijamy, że coś tworzymy, że jesteśmy szanowani.
Prawdopodobnie to, że pracownik nie czuje się szczęśliwy w swojej pracy, było, jest i będzie impulsem do zmiany pracy.
Kluczem do szczęścia w pracy może być wzajemne okazywanie sobie szacunku.
Niestety wielu pracowników i ich przełożonych nie chce lub nie potrafi, bo na pewno może wypracować rozwiązania zwiększające poziom odczuwanego szczęścia z pracy. Punktem wyjścia może być praca nad sobą. Przykład idzie od nas samych, od każdej jednej osoby, a małe zmiany pomnożone przez ilość osób lub czas, potrafią wywoływać duże zmiany.
Optymistyczne jest to, że coraz więcej firm w swoim credo transparentnie deklaruje szacunek jako podstawową i nadrzędną wartość organizacji. Te firmy, które od zawsze kierowały się tą wartością, pomimo tego, że np. mniej płacą swoim pracownikom niż konkurencja, mają mniejszą rotację, bardziej szczęśliwą załogę i bardziej oddaną sprawą firmy.
Może przez weekend lub podczas urlopu warto przemyśleć kilka kwestii? Znajomy twierdzi, że w życiu nie chodzi o to, aby być wypoczętym, ale żeby dobrze się bawić:) Więc pomimo statusu dziadka i zawodu poważanego chirurga, m.in. lata na dyskoteki na Ibizę i jest DJ'em. A o co chodzi w pracy? Na czym zależy Tobie w pracy? Może niektórzy zgadzają się, aby nie być szczęśliwymi w pracy, a praca zaspakaja ich inne potrzeby. Pytanie, czy tego chcą świadomie? Wiele osób bierze udział w pogoni za pieniądzem, a nie za szczęściem. Często podczas szkoleń z motywacji w biznesie lub np. proaktywności słyszę komentarze, że ktoś jest niezmotywowany do pracy bo za mało zarabia. Często są to młodzi ludzie, przed 30-stką, jeszcze bez zobowiązań typu dzieciaki czy kredyt, zarabiają około 5 tysięcy na rękę a czasem znacznie więcej. Warto, aby takie osoby nauczyły się zarządzać finansami i rozumieć co to jest niezależność finansowa, aktywa czy przychód pasywny. Bo jeżeli już wówczas wydają więcej niż zarabiają, to nie wróży dobrze im i ich przyszłym dzieciom. Jeszcze inne osoby, choć to czasem to te same, co właśnie wspomniane, są tak zmęczeni, że wieczorem, albo podczas urlopu nie mają siły, aby przemyśleć i zaplanować zmiany dobre dla nich i ich rodzin, a nie koniecznie tylko dla firmy. Ostatnio usłyszałam fajne zdanie:
„Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia.”
Przypomina mi to motto, którym kieruję się w życiu zawodowym i prywatnym:
„Nie rezygnuj z tego na czym zależy ci najbardziej,
aby dostać to co chcesz już”.
Ważne, abyś wiedział na czym Ci zależy. Np. chcę być szczęśliwa w pracy. Później należy opracować plan (Jak chcę to osiągnąć? Czego i kogo do tego potrzebuję? – może postęp technologiczny może Ci w tym pomóc? Ale jak? Przeprowadź własne poszukiwani, badania, ankiety. Następnie trzeba realizować plan, małymi krokami wdrażać go w codzienne życie, uczyć siebie i innych nowych nawyków. Wówczas będziesz w procesie zmiany, a zmianą trzeba mądrze zarządzać, zwłaszcza emocjami. Na temat zmiany pisałam w artykule "4 SPOSOBY NA DOKONANIE SKUTECZNEJ I POZYTYWNEJ ZMIANY w twoim życiu zawodowym i prywatnym."
Nasi dziadkowie całe życie pracowali na jednym stanowisku, nasi rodzice zmieniali pracę 2-3 krotnie, aktualnie obserwuje się trend zmiany pracy co 3-4 lata. I choć Heraklit z Efezu, ponad 500 lat p.n.e. powiedział, że:
"Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana."
Jest coś, co pozostaje fundamentalne, to bezcenna i ponadczasowa umiejętność skutecznej komunikacji.
Aby coś razem stworzyć, jakiś produkt, kilka, kilkadziesiąt osób musi potrafić się dogadać ze sobą, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, które na pewno się pojawią, bo korekta to naturalna faza rozwoju rynku. Kiedy firma będzie chciała coś sprzedać, będzie musiała porozumieć się z klientem. Zatem, od zarania dziejów, umiejętność skutecznego komunikowania się jest bezcenną sztuką, choć w dzisiejszych czasach to bardziej rzemiosło komunikacji, często ubrane w sandały galopująco ewoluujących apek.
Jeżeli zależy nam na zmniejszeniu rotacji pracowników w firmie, ale także poprawie kondycji biznesowej firmy, w czasach intensywnych zmian, zwłaszcza w obszarze technologicznym, jednym ze sposobów i prawdopodobnie najważniejszym, jest poprawa efektywności komunikacji z klientem wewnętrznym i zewnętrznym w celu poprawy poziomu odczuwanego szczęścia obu stron biznesu.
Z życzeniami szczęścia na drodze zmiany wywołanej m.in. postępem technologicznym,
Zapraszam także do współpracy:
2017
Komentarze
Prześlij komentarz